|
Tom Møller ved sit skrivebord i
DFDS House. Hans 40-års jubilæum markeres med en
reception i DFDS House fredag den 23. august fra 15: 00-17: 00
Hvordan kunne vi gøre det? Hvordan kunne vi have savnet
Tom Møllers 40th jubilæum den 12. juli? I årenes
løb er tusinder af søfarende på dansk-flagede
skibe ansat af Tom. Han er besætningsoffiser, tildeler
besætningsmedlemmer til skibene, er ansvarlig for deres
lønninger og er DFDS 'repræsentant i forhandlingerne
med fagforeningerne. Han er også medlem af den magtfulde
forhandlingskomité for dansk skibsfart. Tom har også
et sæde i stiftelsen Social Arbejdsmarked, der giver tilskud
til DFDS-ansatte, der er medlemmer af Metal Maritime fagforeningen,
og som ikke kan holde et fuldtidsjob på grund af sygdom.
Så stol på os: vores danske besætninger ved
alle, hvem Tom er.
Tom blev født den 31. december 1958 i Aalborg, Danmark,
hvor hans eneste kontakt med søfarende var hans bedstefars
job i havnen. Ikke desto mindre blev han, som han udtrykker det,
sendt til søs i en alder af 16 år på et af
de skibe, der forbinder Grønland med Danmark. Efter et
par år i jobbet fortalte en kaptajn ham, at han skulle
få en uddannelse for at gøre en rigtig karriere
inden for skibsfart. Og så besluttede han, som tre medlemmer
af sit nuværende personale, at træne som radiobetjent
(eller 'gnister' som de normalt blev kendt) med DFDS, begyndende
den 12. juli 1979.
Hans første job var på det historiske MS England,
der sejlede mellem Esbjerg og Harwich, og han fandt hurtigt ud
af, at det også var forventet, at en radiobetjent skulle
være en sekretær for kaptajnen. Han nød imidlertid
dette og forblev på havet på forskellige skibe, indtil
der var åbning for en landbaseret karriere i søfartsafdelingen
i hovedkvarteret. Dette var i 1988, hvilket også var året,
hvor han flyttede fra Aalborg til København.
Han gjorde det godt, arbejdede med cateringbesætning samt
service og dækbesætning, og i 1990 blev han udnævnt
til chef for besætningsafdelingen, hans nuværende
stilling.
I en verden i forandring behøver du normalt ikke det samme
job i 29 år, medmindre du er virkelig, virkelig god til
det, og det er Tom. "Tom er en karakter i ordets bedste
betydning. Men når du lærer ham at kende, vil du
se, at han er ekstremt loyal, og at alt, hvad han gør,
er til fordel for DFDS, aldrig for hans egen gevinst. Tom er
en af de meget få mennesker i Danmark - Ole Philipsen,
formand for Metal Maritime Union er en anden - der kender den
fulde historie af det danske internationale skibsregister (DIS),
der har spillet og spiller en så vigtig rolle i det positive
udvikling af dansk skibsfart. Tom kender det indefra og ud, hvilket
naturligvis er yderst værdifuldt for DFDS, "siger
Henrik Holck, der arbejdede tæt sammen med Tom, da han
var leder af People & Ships Division. Henrik nægtede
at acceptere Toms fratræden, der landede på Henriks
skrivebord, da Toms kone (som han desværre mistede for
et par år siden) var meget syg og havde brug for pleje.
I stedet blev der arrangeret, så han kunne få ender
til at mødes.
I dag deler Tom sit liv med Birgit, hans nye partner. Vi tvivler
på, at hun deler hans lidenskab for militærhistorie
og fly, men vi tror, at hun ledsager ham på hans hyppige
rejser til USA for at leve ud af sin lidenskab på udstillinger
der. Tom har to sønner, født i 1984 og 1989, den
ene ingeniør og den anden advokat.
Kasper Damgaard, midlertidig chef for HR og besætning og
dermed Toms manager, siger: Jeg lykønsker Tom med hans
jubilæum. Han er virkelig dedikeret til succes med DFDS
- hans loyalitet til virksomheden er en inspiration for alle.
Sammen med hans store sans for humor og meget omsorgsfulde personlighed
gør dette ham til en meget værdsat kollega. En du
kan stole på og stole på. "
Toms 40-års jubilæum fejres med en reception i DFDS
House den 23. august fra 15:00 til 17:00. Dette vil være
et godt sted for mange gamle kolleger på havet at mødes
og fejre og lykønske Tom med os.
(Teksten er taget fra DFDS-Nyt 15. august. Som man kan fornemme,
er der tale om tekst i engelsk, der har været gennem en
oversættermaskine. Det burde kunne gøres bedre!)
|
|